Erfarne casinospillere forstår begrebet returnering i casinospil. Kort sagt handler det om den andel af de samlede indsatser, der statistisk set tilbagebetales til spilleren over tid.
De fleste er også klar over, at de oplyste tilbagebetalingsprocenter er matematisk beregnede og baseret på et uendeligt antal spil. De forstår, at den kortsigtede tilbagebetaling kan variere markant fra den langsigtede, teoretiske tilbagebetalingsprocent.
Derimod er det kun få, der forstår, hvordan overgangen fra kortsigtede til langsigtede resultater egentlig fungerer. Mange spillere, system-sælgere og selvudnævnte eksperter forstår heller ikke dette fænomen.
Er et casinospil nogensinde "modent" til at udbetale? Læs videre og få svaret.
Hvorfor tror folk, at casinospil er modne?
Som nævnt i indledningen, kan afkastet fra casinospil på kort sigt afvige drastisk fra den matematiske forventning.
Lad os tage et simpelt eksempel: at slå plat eller krone. Spilleren satser på, om mønten lander på plat eller krone. En korrekt forudsigelse giver dobbelt op – altså en tilbagebetaling på 100 % i det lange løb, da plat og krone vil optræde lige ofte over uendeligt mange kast. Spilleren vinder én dollar på halvdelen af kastene og taber én dollar på den anden halvdel.
Et eksempel: Spilleren satser konsekvent én dollar på plat:
- Plat – afkast: 100 % (satser $1, vinder $1, samlet gevinst $1)
- Plat – afkast: 200 % (satser $1, vinder $1, samlet gevinst $2)
- Plat – afkast: 300 % (satser $1, vinder $1, samlet gevinst $3)
- Krone – afkast: 200 % (satser $1, taber $1, samlet gevinst $2)
- Plat – afkast: 300 % (satser $1, vinder $1, samlet gevinst $3)
Et andet, lidt mere komplekst eksempel – ikke et casinospil, men illustrativt:
En pose indeholder fire røde kugler og én sort kugle. Spilleren satser én dollar. En tilfældig kugle trækkes. Hvis spilleren har satset på rød og trækker en rød kugle, vinder han én dollar. Har han satset på sort og trækker den sorte kugle (som kun forekommer i én ud af fem tilfælde), vinder han fire dollar – fordi den sorte kugle er fire gange mindre sandsynlig. Det teoretiske afkast er også her 100 %. Et eksempel:
- Sort – afkast: 400 % (satser $1, vinder $4, samlet gevinst $4)
- Sort – afkast: 800 % (satser $1, vinder $4, samlet gevinst $8)
- Sort – afkast: 1200 % (satser $1, vinder $4, samlet gevinst $12)
- Sort – afkast: 1600 % (satser $1, vinder $4, samlet gevinst $16)
I begge eksempler ligger afkastet væsentligt over det matematiske gennemsnit. Det kan derfor føles logisk, at krone i første eksempel og rød i andet eksempel "er modne" og snart må komme. Dette er udgangspunktet for den såkaldte due theory – eller teorien om, at et udfald snart må indtræffe.
Men er det virkelig sådan?

Definitionen på tilfældige spil
Alle casinospil er klassificeret som tilfældige spil. Tilfældigheden opnås via forskellige metoder: Kortspil blandes, roulettekuglen kastes tilfældigt på et snurrende hjul, osv. På spilleautomater og videopoker anvendes en software kaldet Random Number Generator (RNG) – en tilfældighedsgenerator.
Hvad betyder "tilfældig"? Ifølge Merriam-Webster betyder tilfældig: uden en fast plan, hensigt eller mønster. I casinospil betyder det, at der ikke findes nogen mønstre. Udfald kan ikke forudsiges.
Myten om det modne casinospil
I begge eksempler tidligere i artiklen er afkastet midlertidigt skævt i spillerens favør. Problemet med at tro, at noget er "modent" til at ske, ligger i selve definitionerne:
- Tilfældig betyder: ingen forudsigelighed, ingen mønstre
- Modent (due) betyder: forventet, planlagt, logisk rækkefølge
Derfor kan et udfald i et casinospil aldrig i sig selv være "modent".
Næsten alle spilsystemer – som sælges af systemudviklere eller anbefales af visse spillere – bygger på den fejlagtige antagelse, at et udfald er modent. Et klassisk eksempel er: "Vent til rød ikke er kommet i 10 eller 15 spins på rouletten – så satser du på rød."
Men fordi udfaldet er tilfældigt, kan rød sagtens stadig udeblive i de næste 20 eller 25 spins. Der er ingen garanti.
Det samme gælder tilfældighed i videopoker: En royal flush opstår i gennemsnit én gang for hver ca. 40.000 hænder. Men det betyder ikke, at man skal spille 40.000 hænder, før den næste kommer. Royal flushes kan – teoretisk – komme lige efter hinanden. Det er usandsynligt, men ikke umuligt i et tilfældigt spil.

Konklusion
Følelsen af, at et udfald er "modent", er meget udbredt blandt casinospillere. Når spilleautomater æder seddel efter seddel uden gevinst, føles det næsten uundgåeligt, at en udbetaling snart må komme.
Når nogen promoverer et spilsystem baseret på, at et bestemt udfald burde ske, virker det logisk, at det bør virke. Og det gør det faktisk – i en periode. Men på sigt vil selv det mest overbevisende system fejle og resultere i store tab, fordi det baserer sig på en forkert antagelse: at man kan forudsige et tilfældigt udfald.
Det er ikke farligt at føle, at et spil er modent – men det bliver farligt, hvis følelsen fører til, at man satser flere penge for at "indhente" noget, der i virkeligheden aldrig har været bagud.
Lad dig ikke narre af logisk lydende, men fejlagtige idéer. Hold dig til kontrolleret og disciplineret spil – og lad ikke ønsketænkning styre din adfærd i casinoet.