Kolonneindsatser er ikke det første valg for de fleste roulette-spillere – hverken offline eller online. Men hvis du virkelig mener det alvorligt med at vinde, bør du ikke overse disse tre indsatser med 2:1-udbetaling. Kig på de tre sæt med 12 tal, der hører til hver af kolonnerne nedenfor:
- kolonne: 1, 4, 7, 10, 13, 16, 19, 22, 25, 28, 31, 34
- kolonne: 2, 5, 8, 11, 14, 17, 20, 23, 26, 29, 32, 35
- kolonne: 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30, 33, 36
Hvis du satser $10 på en af kolonnerne i roulette (og ser bort fra nul’et i første omgang – det vender jeg tilbage til senere), har du 1 ud af 3 chance for at vinde. En gevinst giver dig $30 tilbage, hvoraf $10 er din indsats, og $20 er profitten. Når du vælger en kolonne, er der 24 tal i de to andre kolonner, som kan få dig til at tabe. (2 til 1 imod, at din indsats vinder).
Hvis du spiller den samme kolonne 9 gange og vinder 3 gange, står du i nulpunktet. Vinder du blot én gang mere end 1/3 af gangene, så har du en profit på to enheder. Kolonne-spil i roulette virker som en hæderlig satsning, når man kan vinde to enheder mod risikoen for at tabe én enhed pr. spil – selvom der er to kolonner imod din ene.
Men at vide hvilken kolonne man skal følge, eller hvornår man skal skifte kolonne, er dér, hvor det virkelige spil begynder. Hvis du gætter rigtigt i 1 ud af 2 beslutninger, tjener du penge. Hvis du kun rammer 1 ud af 4, taber du penge.
Hvis du vil teste dine evner til at forudsige roulette-udfald, er kolonne-spil det perfekte valg. Og hvis du hellere vil følge en mere logisk strategi, så læs videre – for jeg vil vise dig, hvorfor kolonne-spil kan være lige så spændende som at satse på et tilfældigt sæt af 12 individuelle roulette-tal.

ROULETTE-SYSTEM 1: KOLONNE-RANGERING
Da jeg testede og forbedrede mine indsatsmetoder, opdagede jeg en skævhed i, hvor godt hver kolonne hænger sammen på hjulet.
Live-roulette og dealerens rolle
I live roulette starter spillet fra det nummererede felt, hvor kuglen sidst landede. Dealeren tager kuglen op og drejer hjulet i den modsatte retning af forrige spil. Næsten samtidig slynger dealeren kuglen ud i kuglebanen, så den roterer modsat hjulet.
Kugle-hjul-relation
Min research viser, at der er ca. 70 % chance for, at kuglen ender i et felt tæt på det forrige vindende felt (Home pocket connection), eller næsten direkte på den modsatte side af hjulet inden for nogle få felter (Away pocket connection) – på trods af de mange snurren, bump og hop undervejs til et af de 37 felter.
Tilfældighed
Man kunne sige, at der ikke kan skabes mønstre ud af tilfældighed, og at roulette er et rent tilfældighedsspil. Men selvom roulette er et spil om tilfældighed, kan man bruge logik som en måde at forsøge at overvinde tilfældigheden på.
Et eksempel:
Del hjulet i fire kvarte (fra et vilkårligt punkt). Kuglen må nødvendigvis lande i et af de fire opdelte kvarte:
- Enten vender den tilbage til samme kvarte, eller
- Den lander modsat det forrige vindende felt, inden for et par felter, eller
- Den lander i et af de to resterende kvarte felter.
Ved det tredje scenarie gælder dog, at selv når kuglen ikke rammer et Home- eller Away-forbundet felt, så vil de to andre kvarterer også indeholde felter, der tilhører samme kolonne som det forrige vindende resultat. (Dette sker i ca. 30 % af tilfældene).
Dermed er der en stærkere sandsynlighed for, at et tal fra den samme kolonne som den forrige gevinst gentager sig. Faktisk mener jeg, at en direkte gentagelse er mere sandsynlig, end at vinderen kommer fra kolonnen én omgang tilbage (One Before last), eller fra en kolonne, der repræsenterer en krydsforbindelse (Crossover) fra de ældre resultater til de nyere.
Sandsynlighed:
Jeg mener ikke, at alle roulette-kolonner er lige, når det kommer til Home- og Away-forbindelser. Jeg har rangeret de tre kolonner efter, hvor godt de er forbundet. Jo tættere Home- og Away-kolonnenumrene ligger på hjulet, desto større er sandsynligheden for gentagne gevinster.
Styrken af forbindelser:
Baseret på min vurdering af hvert af de 36 tal, som tilsammen udgør de tre kolonner, er én kolonne bedre forbundet end de to andre. Dog ligger den næstbedste kolonne ikke langt bagefter. Alle tre kolonner har stærke Home- og Away-forbindelser, men ud af de tre er 2. kolonne den bedste.
I min bog Gold Mining the Roulette Wheel giver jeg en detaljeret gennemgang af, hvordan jeg scorer hver kolonne baseret på både Home- og Away-forbindelser.

ROULETTE-SYSTEM 2: AUTOMATISERET FORUDSIGELSESMETODE (APM)
Dette APM-system er en metode, hvor man satser på forskellige kolonner baseret på tidligere udfald. En roulette-spiller kan drage fordel af, at udfald danner mønstre.
Fra spin til spin er der tre muligheder:
- (D) Direkte gentagelser – tal fra den samme kolonne dukker op efter hinanden.
Eksempel: x-x-x / y-y-y / z-z-z - (OB) Outcome Before last – et tal fra et tidligere udfald før en D- eller C-række, eller før en serie af direkte gentagelser eller crossover-udfald.
D-eksempel: z-x-x-y-y-x – her er ’x’ udfaldet før den direkte gentagelse ’y-y’.
C-eksempel: z-x-x-y-y-x-z-x – her er ’x’ udfaldet før ’z’, altså ét før ’z’. - (C) Crossover – et tal, der forbinder den tidligst sete kolonne med den senest sete.
Eksempel: z-x-x-y-y-x-z – her repræsenterer ’z’ en crossover, og hvis det næste udfald efter ’z’ er et ’y’, vil dette også være en crossover.
Sådan fungerer System 2:
Du husker forkortelserne D, OB og C og tildeler én til hvert nyt udfald, efterhånden som de kommer. Fortsæt i samme mønster som i eksemplerne ovenfor. Ren logik!
Denne APM-metode fortæller dig, hvilken kolonne du skal satse på næste gang. Det er et fremragende roulettesystem, hvis du ikke selv kan beslutte, hvilken kolonne du skal vælge. Det virker! (ikke hver gang, men det er stærkt). Log ind på din 888casino-konto og prøv det.
Det vil ikke altid være 100 % korrekt, men husk, at udbetalingen er 2:1. Det betyder, at dette system kan holde dig i spillet og give dig en god chance for at gå i profit.
Bemærk: Når du ser et ‘?’, betyder det, at der ikke er nok information til at begynde at satse. Dette sker kun i starten af en ny række udfald. Når vi når tal 36, har vi alle de nødvendige informationer for at begynde at spille.
Du fortsætter med at tildele rækkefølge til udfaldene. Når du ser to eller flere af de samme indikatorer i træk, betyder det to eller flere gevinster. Understreg de vindende forbindelser, mens du lader APM-systemet gøre sit logiske arbejde.
Jeg har noteret gevinster og tab (W/L) under D / OB / C forbundne og uforbundne kolonneindikatorer. Som du kan se, ville jeg være begyndt at satse fra udfald #14.
I alt satsede jeg 16 gange. Jeg tabte 8 og vandt 8. Antager vi, at jeg tabte 16 gange á $10, giver det -$160. Nu beregner jeg mine gevinster: Jeg vandt 8 gange. 8 x $30 = $240 (fordi udbetalingen er 2:1, hvor $20 er gevinsten og $10 er tilbagebetalingen af min indsats).
Trækker vi -$160 (de samlede indsatser) fra $240 (gevinsterne), står jeg med + $80. Ved spilresultat #15 var jeg faktisk oppe på + $90. Kort sagt: når du taber, taber du -1 enhed, og når du vinder, vinder du +2 enheder – altså op +2 eller ned -1.
ROULETTE-SYSTEM 3: REPEATERENS STYRKE
Efter jeg havde opdaget de stærke kolonneforbindelser, konstaterede jeg, at “direkte kolonneforbindelser” oftest gentager sig. Så hvis for eksempel #18 var det seneste udfald, skulle du satse på 3. kolonne. Og du fortsætter med at satse på denne kolonne, indtil du taber. Derefter skifter du blot til den kolonne, der forårsagede dit tab.
Efter min erfaring har den direkte [D] mulighed en fordel – om end en lille.
Stop-loss og gevinstmål for alle tre systemer
Det er vigtigt at bemærke, at uanset om du spiller med ét system eller en kombination af alle tre, så kan du både gå i profit og miste dine gevinster igen – fordi tab følger gevinster. Derfor bør du forsøge at afslutte en session, f.eks. når du er +5 enheder i plus.
Der er ingen grund til at vinde og derefter tabe det hele tilbage, fordi du ikke stoppede. Eller at tabe, vinde det tabte tilbage, og derefter fortsætte og tabe igen. Når det handler om at vinde i roulette, betragter jeg det som en sejr, hvis du blot får dine tab dækket ind i løbet af en session.
I mit eksempel med System 2 stoppede jeg ikke, da jeg ramte 5 tab i træk. Jeg kunne ride stormen af, fordi udbetalingen var 2:1. Og som du ser, endte jeg stadig med overskud. Men du bør stadig have et samlet stop-loss på -10 enheder pr. session, i tilfælde af at du rammer en dårlig række udfald.
TIP: Sådan kan du kombinere alle 3 kolonne-systemer
Hvis du bruger System 1, kan du kombinere det med styrken fra System 2. Hvis System 2 indikerer, at 2. kolonne er “på vej” (hvad enten det skyldes et D-, OB- eller C-udfald), kan du tilføje 50 % af din oprindelige indsats til det næste spin. Hvis der samtidig er tale om en direkte [D]-gentagelse (hvilket bringer System 3 i spil), kan du tilføje yderligere 30 %.
Eksempel: Din grundindsats er $10. Så tilføjer du 50 % ($5) + 30 % ($3) = $18 i alt. Det betyder, at System 2 og 3 (eller begge) fortæller dig, at sandsynligheden for, at System 1 lykkes, er højere.
Dermed behøver du ikke satse på 2. kolonne ved hvert eneste spin. Du kan være selektiv og lade APM-systemet (System 2) guide dine beslutninger. Hvis System 2 indikerer, at du ikke skal satse, så lad være – eller reducer din indsats.
At håndtere nul’et
Når nul kommer (europæiske roulettehjul har ét nul), mister spillerne halvdelen af deres indsats på lige chancer (RØD/SORT, HØJ/LAV, LIGE/ULIGE). På kolonne-indsatser (2:1) mister man dog hele indsatsen. Men fordelene ved kolonne-spil opvejer langt de få nul-udfald.
- Hvis du spiller kort tid (10–20 spins), kan du dække nul’en let for at sikre din kolonneindsats eller for at balancere en eventuel forøgelse.
- Hvis du spiller lang tid (50–100 spins eller mere), så glem nul’en – det vil kun spise af din bankroll.
Eksempel: Hvis nul dukker op 3 gange på 100 spins, og du ikke dækkede den, ville du kun tabe 3 enheder. Ikke noget stort problem.
Hvis du derimod dækkede nul med f.eks. 30 cent pr. spin, ville du efter 100 spins have tabt $30. Selv med 3 tilbagebetalinger á 30 cent (=$0,90) ville du stadig ende i minus, fordi du samtidig mister dine 3 kolonne-indsatser ($30).
Konklusion
Det er ikke besværet værd at dække nul – medmindre du satser stort og kun kortvarigt. “Alt eller intet”.
Hvis nul ikke dukker op i 50–100 spins, eller kun én gang, ender du blot med at tabe endnu mere på at dække den.
Online roulette kan være sjovt og profitabelt – især hvis du justerer dine kolonne-indsatser ved hjælp af et eller flere af de systemer, jeg har delt med dig i dag. På den måde kan du spille som en sand roulette-pro!